'O wiele więcej' Kim Holden


'Wszyscy potrzebujemy pomocy. Trudno być człowiekiem, gdy jest się samemu.'


Kiedy autor powieści młodzieżowych zabiera się za pisanie literatury dla dorosłych, to efekty mogą być różne. Niby mówi się, że ludzie nie dorastają, tylko się starzeją. A jednak czytelnik jest specyficznym rodzajem człowieka. Lubiący rozwój, postęp. I choć taki skok na głęboką wodę jest godny uznania, to w ostateczności liczy się wynik. A tu jest się do czego przyczepić.

'Gesty są mocniejsze niż słowa. Nawet jeśli użyte przypadkowo, są wymowniejsze i łatwiej je zrozumieć. To bezpośrednia forma komunikacji, przekazanie energii z jednego ciała na drugie.'


Faith jest młodą dziewczyną, która ponad wszystko chce znaleźć miłość. Kogoś kto nie tylko będzie ją kochał, ale kogo i ona obdarzy szczerym uczuciem. Miranda nie wierzy w miłość. Wierzy w siebie i w sukces. I aby go osiągnąć nie zawaha się grać nieczysto. Seamus ufał, że najważniejsze jest dobro. Chciał zmieniać ludzi na lepsze. Aż poznał Mirandę i poczuł, że zaszczepienie w niej pozytywnego uczucia będzie największym wyzwaniem w jego życiu. Bo kobieta walczyła zawsze tylko o siebie. Była okrutna, zła i podła, zrobić wszystko mogła. Plan, który opracowała będąc nastolatką, by do 30-tki być prezesem dużej, szanowanej firmy - wymagał ofiar. I stworzenie odpowiedniego obrazu swojej osoby. A mając metr dziewięćdziesiąt pięć wzrostu, atletyczną budowę ciała, przystojną twarz i przede wszystkim dobrą duszę, Seamus idealnie nadawał się na filar dla jej wymarzonego życia. Tak też wraz z przyjściem na świat ich pierwszego dziecka, na palcu Mirandy pojawia się zaręczynowy. Będzie o początek końca. A może zaczęło się o wiele wcześniej?


'..Czyń dobro lub umieraj podczas starań..'

Holden ma manierę tworzenia postaci do szpiku kości przesłodzonych. Tak jak w serii o 'Promyczku' było to dobrze rozegrane, tak kopiowanie tego kropka w kropkę w następnej książce, jest zwyczajnie nudne. Zamiast skupić się na fabule i problematyce (bądź co bądź ciekawej), mamy dość już po przeczytaniu 1/3 całości. Tak Seamus, jak i Faith są przerysowanymi postaciami. Historia toczy się, jakby chciała, a nie mogła, mimo, że przewidywalność finału, jest aż za oczywista. Autorkę ratuje postać Mirandy, która ze swoimi błędami, problemami i każdym pęknięciem w sercu, jest kimś z kim łatwo się utożsamić. Ile z nas doznając kolejnych ciosów od losu, nie chciałoby schować serca za pancerzem, by nikt więcej go nie zranił?
To jaką przemianę przechodzi, jak zagłębiając się w ciągle w złych decyzjach walczy, by pozostać sobą. Holden próbuje opowiedzieć o tym, jak może wyglądać nieszczęśliwe małżeństwo i gdzie w tym wszystkim są dzieci. Ten wątek jest ciekawie przedstawiony, bo widzimy też jak na kwestię rozwodu i podziału opieki nad dziećmi, patrzy sąd i prawo. Faith porusza za to tylko jeden ciekawy aspekt, którym jest przeszłość spędzona w rodzinach zastępczych. To czego się dowiadujemy, mrozi krew w żyłach. To właśnie 'wielotematyczność' najlepiej określa to co znajdujemy w książkach Holden.

'Wdzięczność nie jest darem dla tego, kto ją odbiera, lecz dla tego, kto daje...'


Ciężko oceniać coś, co posiada równą ilość plusów co minusów. Dwóch na trzech głównych bohaterów jest mdłych, fabuła jest przewidywalna, tło nieciekawe, język może drażnić. Jednocześnie problematyka porusza tabu, co dla mnie zawsze jest wielką zaletą, research na wysokim poziomie, co udowadnia dobre przygotowanie do tematu. Dobrym rozwiązaniem jest też rozbicie narracji pomiędzy główne postacie. Czy jest więc warta czytania? Tak, choć chętnie bym ją przeredagowała. 

'Traktowanie ludzi równie podle, jak oni traktują nas, mnoży brzydotę na świecie i ją utrwala.' 




Bastuba


'Historia złych uczynków' Katarzyna Zyskowska



'Nie można uciec przed karmą, przeznaczeniem, fatum, opatrznością - czy jak to tam ludzie nazywają - a życie zawsze stanowi ciąg przyczynowo skutkowy.'

Podział książek na gatunki ułatwia sprawę zdecydowanym czytelnikom. Można chcieć konkretnie romansu, komedii czy thrillera i znalezienie takowego będzie bardzo łatwe. Stwarza to jednak problem, gdy jakiś tytuł nie ogranicza się do jednego gatunku, a jednak powinna znaleźć się w każdej domowej biblioteczce. Jak ja więc sklasyfikować? Czy określenie jej 'GENIALNĄ' wystarczy? 

'Zło jest zawsze bardziej pociągające niż dobro.'

Nina budzi się w środku nocy czując, że Miłosz zniknął. Nie jest jednak tak zdziwiona jak mogłoby się wydawać, że powinna być. Kilka lat związku, szalona przeszłość i plany na przyszłość. Ale jego nie ma. Czemu? Gdzie zniknął? Dziewczyna zaczyna analizować co doprowadziło ją do miejsca w którym jest teraz. Nowo wyremontowane mieszkanie w Warszawie, świetnie płatna praca... Ale gdzie przyjaciele, gdzie rodzina? Kiedy mężczyzna stał się dla mnie najważniejszy? Tak wiele pytań, a odpowiedzi zdają się być głęboko ukryte. 

'Nie płacze za wolnością ptak w klatce urodzony.'

Nina jest dziewczyną z małego miasteczka, która całe życie marzyła by być kimś. Czuć się kochaną posiadać co tylko zapragnie. Gdy na jej drodze staje starszy, z pozoru ułożony, wpływowy Miłosz, dziewczyna czuje, że coś ją do niego ciągnie, mimo, że nie będzie to łatwa relacja. Ale on jest jak zakazany owoc. Pod skórą skrywa oblicze jakiego pragnie nie jedna dziewczyna. 

'Nie tak łatwo żyć życiem podwójnym, potrójnym, zwielokrotnionym, szczególnie gdy żadnego nie uznaje się za własne. Nie da się trwać w bezustannej dychotomii.'


Dla mnie najciekawsze książki to te, które poruszają wiele wątków. Pozwalają zachować czujność. Nie rozpraszać się, nie nudzić. Zrobienie tego tak, by jednocześnie nie przytłoczyć czytelnika, nie jest łatwe. Katarzyna Zyskowska zabiera nas w podróż po tajemnicach historii o których głośno się nie mówi. Przypomina, że człowiek nie jest tylko dobry czy zły. Że uczucia mogą być silniejsze niż rozum, czy zdrowy rozsądek. A co najciekawsze, zmusza nas do zastanowienia się, czy naszymi decyzjami sterujemy sami?

'W dobrych domach nie wypada roztrząsać skandali.'
Wielu rozprawiało nad tym czy człowiekiem kierują geny, los, Bóg czy własna świadomość. Zyskowska poniekąd prezentuje własną odpowiedz na to pytanie, ale delikatnie. Między wierszami. Tak samo pisze o miłości i ludzkiej naturze. Bo czy przeznaczona jest nam jedna osoba na zawsze? Czy jeśli raz podejmiemy wyzwanie rzucone przez los, możemy z niego zrezygnować? Bez konsekwencji? Nina poznaje odpowiedzi, które wydają się uniwersalne dla każdego z nas.


'Krzyk mniej czasem boli niż takie uporczywe,celowe milczenie.'


Są ludzie źle nastawieni do polskiej literatury. Zniechęciły ich lektury, pogłoski, albo statystyki. Mam nadzieję, że takim osobom będzie dane przeczytać właśnie 'Historię złych uczynków'. Dobrze wykreowani główni bohaterowie, przemyślana fabuła, ciekawa narracja i opisy, które zbudowały tło genialnej opowieści. Okazuje się, że sroce spod ogona nie wypadliśmy i faktycznie my nie gęsi, nie tylko mamy swój język, ale też swoich dobrych pisarzy.

'Sam nie wie kogo kocha. Chyba tylko siebie.'


Bastuba



'Najtwardsza stal' Scarlett Cole

 

'Dante chciał pokazać, że miłość pochodząca od Boga jest czysta, ale gdy trafia w nasze ręce, potrafimy to spieprzyć. My, zwykli śmiertelnicy, często nadużywamy miłości. Miłość zbyt silna może być tylko żądzą, a miłość nadużywająca może doprowadzić do gniewu.'

Kiedy na okładce widnieje napakowany facet, a tytuł to 'Najtwardsza stal', nie pozostaje tam za dużo miejsca dla wyobraźni. Można albo uwierzyć, że pochopne ocenianie jest złym pomysłem, albo stracić możliwość przeczytania naprawdę dobrego tytułu. Nie będzie rewolucyjnym odkryciem stwierdzenie, że książkowy marketing bardzo kuleje. Oglądając dwudzieste z kolei zdjęcie wytatuowanej męskiej klaty, nie tylko przestaje się rozróżniać opowieści, ale również traci się chęć na dalsze szukanie czegoś nowego, ciekawego. Cieszę się zatem, że zaufałam intuicji, ponieważ dobry romans wart jest docenienia, nawet jeśli wymaga to przymknięcia oka na schematyczność ilustratora. 



'- Jesteście jak makaron z serem.
- Makaron z serem?
- Tak. I makaron, i ser są dobre oddzielnie, ale razem to najlepsze jedzenie świata. Czy jest ktoś, kto by nie lubił makaronu z serem?'


Przypadkowe spotkania bywają bardziej niezwykłe, niż długo planowane czy wymarzone zloty. Kiedy Harper poznaje Trent'a, jedyne co czuje, to strach i wstyd. Mężczyzna natomiast odczuwa fascynacje. Kobieta jest ładna, ma długie ciemne włosy, sylwetkę klepsydry, którą co prawda chowa za workowatymi ubraniami, ale jest na czym oko zawiesić. A facet taki jak Trent, który w ciągu swojego trzydziestodwuletniego życia nauczył się, jak rozpoznawać dziewczyny warte uwagi, zauważa niecodzienny stan ślicznotki. Sam jest wystarczająco postawnym, wysportowanym, przystojnym i zwyczajnie dobrym człowiekiem, by przyciągać przeciwną płeć. Tu jednak wcale nie zapowiada się na romans.  Gdy Harper staje na progu studia tatuażu, Andrews postanawia zrobić wszystko, o co kobieta prosi. A nie jest to powszednia sprawa. Plecy dziewczyny zdobią blizny tak głebokie, że zaleczenie ich nie jest możliwe. Studio 'Second Circle Tatoo' znane z dużego doświadczenia w zakrywaniu takich szram, wydaje się ostatnią nadzieją na pozbycie się śladów, które łączy drastyczna przeszłość.

'Wierzę, że stworzono dla nas plan. I myślę sobie, że Wszechświat zawsze układa wszystko tak, żeby dać nam to, czego potrzebujemy, a nie to, czego pragniemy.'

Gdy jako główną problematykę w książce wybiera się przemoc w związku i to jaki wpływ ma na ofiarę, największym wyzwaniem dla autora, jest wiarygodne przedstawienie odczuć bohaterów. Czytelnik powinien nie tylko uwierzyć w to co czyta, ale także poczuć opisywane emocje. Plusem historii napisanej przez Cole, jest wierne oddanie narracji i z męskiego i z żeńskiego punktu widzenia. Nie znajdziemy tu ułagodzeń, czy banalnego języka. Całość jest spójna i wciągająca. Historia rozwija się w równym tempie, pozwalając nam poznać bohaterów i tło wydarzeń. To sprawia, że nie chcemy odkładać lektury. Jednocześnie cały czas wyczuwane jest napięcie, które sprawia, że czekamy na punkt kulminacyjny, zwrot w fabule. Ale autorka umie grać w tę grę i nic nie jest proste do przewidzenia.

'Co można powiedzieć człowiekowi, który przeżył wielką traumę?'

Lubię podkreślać jak ciężko jest dziś wydać dobry romans. W dobie internetu niemal wszystko widzieliśmy, ciężko czytelnika zaskoczyć i zainteresować. Moda również nie sprzyja pisarzom, w końcu łatwiej obejrzeć 'Trudne sprawy' niż szukać nowych książek. Pamiętając o tym, dodatkowo podkreślam te tytułu, które naprawdę polecam. A 'Najtwardsza Stal' jest jednym z nich. 

'Najtwardsza stal wykuwa się w najgorętszym ogniu.'

Bastuba


'Trup na plaży i inne sekrety rodzinne' Aneta Jadowska



'Mówią, że czytanie rozwija empatię. Nie wspominają, że zwiększa też ryzyko powstania skłonności do dziwnych skojarzeń, nabawienia się niewyparzonego języka i otrzymania etykietki dziwaka. Cóż, wciąż warto.'


Kiedy ktoś mówi 'dobry kryminał', myślę 'Skandynawski'. Nesbo, Larsson,  czy Nesser. Ale w komedii kryminalnej to Polacy nie mają sobie równych. Alek Rogoziński, Olga Rudnicka, a teraz Aneta Jadowska. Moim zdaniem nikt nie rozbawi Polaka tak jak inny Polak. W końcu ten najszybciej zrozumie i opisze kontekst i tło. Nie bez powodu od lat bawią nas stand-up'erzy i kabareciarze, prześmiewający nasze codzienne życie. Jak widać w książkach sprawdza się to równie dobrze.


'Jeśli jesteś na tyle dorosła, by zadać pytanie, jesteś też dość dorosła, by usłyszeć odpowiedź.'

Magda Garstka w czasie porannego spaceru po plaży w Ustce znajduje trupa. Początkowo wzięty za porannego morsa, okazuje się w stu procentach nie tylko martwy, ale też kompletnie bezimienny. Nie był mieszkańcem miasteczka, lecz samotnym turystą, więc już przy identyfikacji zwłok pojawiają się problemy. W Magdzie, choć drobnej i ledwo dwudziestokilkuletniej, budzi się detektywistyczny zew. Można to zrzucić na policyjne geny, albo na odwagę pomieszaną z chęcią przerwania wakacyjnej monotonii, ale młoda Garstka postanawia znaleźć zabójce 'swojego trupa' - jak zwykła go nazywać. Tylko czy wchodząc  w drogę dociekliwym funkcjonariuszom ze Słupska, nie napyta sobie biedy?

'Nikt nie powinien podejmować kluczowych decyzji na temat swojej przyszłości przed dwudziestką'

Można pomyśleć, że oddanie całej narracji jednej postaci nie będzie specjalnie ciekawe. Autorka bardzo dobrze wie jednak co robi, i już od pierwszych stron Magda zyskuje sympatię czytelnika. Jest wystarczająco sarkastyczna, by na naszych ustach cały czas gościł mały uśmiech, i na tle inteligentna i przyjazna, że autentycznie chcemy razem z nią rozwiązać tajemnice topielca. Gdy w tle pojawia się temat organizowania wieczoru panieńskiego kuzynce i pomoc w babcinym pensjonacie, akcja nabiera rozpędu, a kartki przewracają się same. Muszę przyznać, że zabrałam 'Trupa' na mały spacer po Gdyni akurat, gdy główna bohaterka została coatch'em niedoszłego striptizera i kilka osób patrzyło na mnie bardzo dziwnie, gdy czytając śmiałam się sama do siebie. Nie jest to jednak tylko lekka lektura. Jadowska małymi krokami wprowadza nas również w szereg poważniejszych tematów, i za tę umiejętność, łączenia przyjemnego z potrzebnym, szanuję tę książkę jeszcze bardziej. 

'- Wiesz, co mówią o tych, którzy znajdują ciało?
- Że mają pecha i dla równowagi powinni zagrać na loterii?'

Lekkie pióro, ciekawa i wciągająca fabuła, oraz nienachalne poczucie humoru gwarantuje mile spędzany czas, przy rozwikływaniu kryminalnej łamigłówki. Jeśli jednak ten gatunek jest wam obcy, to "Trup" paradoksalnie będzie idealnym przewodnikiem, przy którym zapragniecie sięgnąć po więcej. Wiem z autopsji ;) Sama z niecierpliwością wypatruję drugiego tomu, bo wiem, że nasz Holmes w spódnicy zaskoczy nas jeszcze nie raz. A za możliwość przeczytania, która bardzo mnie ucieszyła, dziękuję Kasi Bibliotecznie, która zorganizowała booktour. Wielkie dziękuję 💛


Bastuba

'Ostatni list od kochanka' Jojo Moyes



'Czy życie nie było łatwiejsze, kiedy ludzie musieli dzwonić, żeby z tobą porozmawiać? Można było przynajmniej wyczuć niechęć w głosie.'

Ze wszystkich autorów, których z pełną świadomością nazywam ulubionymi, największą słabość mam do Jojo Moyes. Jest kimś kto wie jak napisać romans tak dla kobiet jak dla mężczyzn. Zawsze ciekawy, zawsze poruszający nowy, interesujący temat.. to nie jest prosta sprawa. Co ciekawe, gdy zobaczyłam w tytule słowo 'kochanek' zawahałam się. Bo może dobra passa się skończyła i przeczytam coś co niekoniecznie wpasuje się w mój kompas moralny? Na szczęście Moyes z nawiązką udowodniła mi, że jest świetna w swoim fachu i w pełni zasługuje na zaufanie swoich czytelników. 


'Mężczyźni robią sobie krzywdę, kiedy atakują.'

Ellie pracuje w ogólnokrajowej gazecie, ma własne mieszkanie, grupę oddanych przyjaciół i przez większość czasu jest szczęśliwa. Jest jednak coś co mąci ten pozornie idylliczny stan. Od kilku miesięcy jest w relacji z żonatym mężczyzną i powoli zdaje sobie sprawę, że prowadzi to donikąd. Przy nim jednak zapomina o całym świecie i przez kilka wspólnie spędzonych godzin, czuje się najważniejsza. A to uczucie nie tylko uzależnia, ale również zaczyna rzutować na wszystkie inne sfery życia. Przyjaciele zaczynają zwracać jej uwagę, że to co robi, niekoniecznie jest fair, a w pracy szefowa szuka na jej miejsce nowego dziennikarza. Gdy więc dziewczyna znajduje zapomniany list miłosny, postanawia zrobić z tego materiał, który przywróci ją na reporterski piedestał. 

'I tak Cię kocham - nawet jeśli nie ma żadnej mnie, żadnej miłości, ani żadnego życia - kocham Cię.'

Ellie, John i Rory oraz Jennifer, Anthony i Laurence. Oto główny zestaw postaci, które na przestrzeni dwóch wieków, będą naprzemiennie dzielić się narracją. Poznanie punktu widzenia każdego z nich ułatwi nam zrozumienie trudnych czasów drugiej połowy XX w., oraz da szanse na nie wyciąganie zbyt szybko pochopnych opinii. 

'Każde działanie ma konsekwencje. Ludzie dzielą się na tych, którzy to rozumieją i podejmują decyzje, mają tę świadomość, i na tych, którzy po prostu wybierają to, co jest akurat przyjemne.'

Głównym tematem jest podejście do zdrady. Do regularnego romansu. Co skłania do niego ludzi? Jak mu zapobiec? I czy osoby, które zdradzają zawsze zasługują na wieczne potępienie? Kontrowersyjny temat przedstawiono w sposób skłaniający do refleksji i próby wyobrażenia sobie mieszanki uczuć z którą czasem ciężko sobie poradzić. 

' Nie da się kogoś zmusić, żeby znowu Cię pokochał. Bez względu na to, jak bardzo tego pragniesz. Czasami niestety po prostu... kończy się czas.'

Merytoryczne przygotowanie, pewność wyrażanej opinii - to wszystko co czytelnik czuje przez całą książkę, a co jest bardzo ważne, jeśli chce się poruszać tyle ważnych tematów. Przy tym Moyes daje nam ciekawych, prawdziwych i wyrazistych bohaterów, w czasach, które choć nie tak odległe, pozwalają wczuć się w inną rzeczywistość. Tło, tak dziennikarskie, jak wojenne, dobrze oddaje ówczesne realia. To też przypomnienie, że natura człowieka nie ulega, aż tak dużym zmianom. Szczególnie, gdy niektóre problemy ciągle dręczą ludzi. Nie tylko czyta się szybko, ale też długo zostaje w pamięci. Takiej Moyes wszyscy potrzebujemy więcej. 

'Ktoś mądry powiedział mi kiedyś, że pisanie jest niebezpieczne, bo nie zawsze można zagwarantować, że nasze słowa zostaną odczytane w duchu, w którym je napisaliśmy.'


Bastuba


'King' T.M.Frazier




W zasadzie lubimy buntować się przed schematami w książkach. Że łatwe do przewidzenia, że żadnej ekscytacji, że po co tak pisać. Kiedy jednak coś wykracza po za nasze wyobrażenie, też nam się to nie podoba. Wolimy mieć kontrolę, nawet nad tak małymi sprawami jak bohaterowie w powieściach. To daje nam poczucie bezpieczeństwa i możliwość odprężenia myśli. Inaczej romanse nie sprzedawały by się tak dobrze, prawda? :)


'W każdej kłótni są dwie strony. Każda może się mylić. I każda może mieć rację.'

Kinga poznajemy, gdy mając niespełna piętnaście lat, ratuje małego, chudego chłopca przed bandą osiłków, zamierzającym pokazać, co myślą o kolorowych ciuchach, w których nie ma żadnych pieniędzy. Czemu wieczny odludek pomaga dzieciakowi, z którym nigdy nie zamienił słowa? I to w dniu, w którym uciekł z domu? Chyba można nazwać to łutem szczęścia, ponieważ okazuje się, że ich marzenia wyglądają podobnie i w kilka lat wspólnymi siłami udaje im się je zrealizować. Własny duży dom, w którym King tatuuje, a Preppy, z zahukanego, acz pyskatego dziecka, stał się szefem narkotykowego królestwa. O nic nie dbają, niczego się nie boją. Z jakiegoś powodu jednak, King trafia na kilka lat do więzienia. Tam zmienia swoje podejście do świata i tego czego chce od życia.  I na ten moment natrafia Doe. Dziewczyna niedawno utraciła pamięć i chcąc znaleźć bezpieczne schronienie, nie zawaha się oddać najcenniejszego co ma. Gdy więc King wraca do domu, a przyjaciel urządza imprezę, na której jeszcze kilka lat temu bawiłby się idealnie, Doe chce wkupić się w jego łaski. Brutalny, potężny i przerażający w swej pogardzie, tak dla dobra jak i zła, mężczyzna ma inne plany. 

'Zawsze powinno się mieć taką szufladę, w której trzymasz rzeczy przypominające ci o tym, że to, kim jesteś, i to, co robisz, nie zawsze oznacza to samo.'

Historia dziewczyny, która pewnego dnia budzi się pod ławką w nieokreślonym parku, bez wiedzy nawet o swoim imieniu, oraz mężczyzny, który siłą i brutalnością zdobywa co tylko zapragnie - to nie będzie standardowa opowieść. Od pierwszych stron fabuła wciąga nas jak rwąca rzeka. Czytasz powoli, sondujesz czy to książka dla Ciebie i zanim się obejrzysz, jesteś po kolona pogrążona w ciekawości, która coraz szybciej popycha Cię ku finałowi. A na tej drodze mnóstwo ciężkich do pokonania tajemnic i zwrotów akcji. Można śmiało założyć, że czasem czytanie jest całkiem ekstremalnym sportem. Jest jednak spore 'ale', objawiające się słabą stroną techniczną. Ciężkie dialogi, pęd fabuły, niedopracowane opisy, które można uratować, tylko całkowitym ich wykreśleniem. Czyta się to, jak wymizerniałe opowiadanie w internecie. Można wybaczyć początkującym twórcom, którzy są na początku swojej drogi. Ale treść, która trafia do drukarni, a potem na nasze półki, powinna być bardziej dopracowana. Nie jestem przekonana, czy cały niesmak przedzierania się przez stylistyczne błędy, rekompensuje nam dobra fabuła. Trzeba jednak oddać, że bohaterowie i problematyka poruszana przez autorkę, stoją na wysokim poziomie. Kłopoty rodzinne, korupcja, medialny wizerunek ponad wszystko. Gdy spojrzy się głębiej, okazuje się, że Frazier merytorycznie przygotowała się bardzo dobrze. Nie będzie to historia ginąca w tłumie. 

'Miłość jest tym co robisz dla innej osoby, a nie tym, co robisz ogólnie.'

Dla każdego książka ma mieć inne cechy. Jedni mocno skupiają się na jakości, inni chcą tylko dobrej zabawy. Poleciłabym ją głównie dla rozluźnienia. Dla osób, które nie denerwują się, gdy natrafiają na powtórzenia, czy błędną odmianę imion. W końcu nie każda książka może dostać nagrodę Nike. 'King' ma zadatki, by za kilka lat wraz z ekranizacją gościć w naszych kinach na walentynki.

'Zrobiłem wiele rzeczy, z których nie jestem dumny. Dziękuję wam wszystkim za to, że mnie nie osądzaliście. Dziękuję, że mimo wszystko byliście moimi przyjaciółmi. Dziękuję, że daliście mi życie, za które warto było umrzeć.'


Bastuba

'Franco' Kim Holden


'Uważam, że marzenia są paliwem życia. Żyjesz w pełni, kiedy starasz się je spełnić. Nie ma nagrody za bierne bezpieczeństwo.'

Bywa tak, że autor widząc, że jakaś historia się sprzedaje, specjalnie pisze kolejne jej części, co wychodzi sztucznie i psuje obraz całości. Dzieje się tak, ponieważ nie samym spełnieniem artystycznym człowiek żyje. Często jest to jednak strzał w kolano, można to też nazwać samobójem. Czytelnicy to w końcu nie idioci i nawet jeśli kupią taką wydmuszkę, to po następne książki takiego pisarza już nie sięgną. Wniosek nasuwa się nam. Jeśli chce się mądrze kontynuować popularną serię, radzę wziąć przykład z Holden i zakończyć ją z przytupem. Stworzyć legendę! 

'Gdy znajdujesz właściwą osobę, reguły idą w odstawkę. Podejmujesz decyzje na bieżąco.'

Franco jest perkusistą zespołu Rook, który po dłuższej przerwie spowodowanej niemocą tekściarza, gitarzysty i frontmen'a w jednym - Gus'a, wraca na szczyt. Jest w połowie nagrywania nowego krążka i zdaje się, że życie nie mogłoby być lepsze, gdy podczas jednego z niepozornych wyjść do pub'u, chłopak poznaje uroczą, acz zadziorną Brytyjkę, Gemmę. Może i oboje byliby chętni rozwinąć tę znajomość, ale dziewczynie kończy się wiza, gdyż jako architekt zatrudniony na zlecenie, sfinalizowała projekt, i w ciągu tygodnia ma wrócić do domu. Franco chce spędzić z nią jednak ten czas jako przyjaciel. W końcu, co może pójść nie tak?

'Życie jest tak skomplikowane, jak sam je sobie utrudnisz.'

W twórczości Holden najbardziej doceniam to, jak różnorodne są jej opowieści. W tym tomie dostajemy otwartego, zabawnego, ułożonego i niesamowicie przystojnego pół Hiszpana, który w przekonaniu, że warto czynić dobro, postanawia pomóc przyjaciółce, mieszkającej prawie dobę podróży samolotem od niego. Gemma jest jego lustrzanym odbiciem. Świetnie się rozumieją, jak nikt inny rozumieją swoje poczucie humoru, a spędzony razem czas mija im ekspresowo. Marzenie dziewczyny jest jednak raczej z tych bardziej wymagających i aby je zrealizować, będą musieli zatrzeć niejedną granicę. Podoba mi się, jak zbudowana jest relacja między postaciami. Bardzo wyraźnie podkreślono, by podstawą zawsze było zaufanie i pewność drugiej osoby. Oraz pamięć, że to co dajemy zawsze do nas wraca. Wyjątkowo wybrano perspektywę jednostronną, ale to tylko przyśpieszyło czytanie. Akcja wciąga nas od pierwszych stron, umiejętnie budując atmosferę ciepła i zaangażowania. Do ostatniej chwili nie opuszcza nas chęć poznania dalszych losów przyjaciół z Kalifornii. W książce poruszone zostają też bardzo ważne tematy, ale żeby się o tym dowiedzieć, musicie po nią sięgnąć. A uwierzcie mi, że warto :)

'Niektóre momenty są zbyt ważne, by je zapomnieć.'


Wciągające tytuły mają to do siebie, że dobrze się je czyta, ale są trochę jak zerowe oprocentowanie kredytu. Niby istnieją, a tak ciężko je znaleźć. Gdy więc już ktoś daje wam taki ciepły kąsek prosto na talerzu, warto się nim zainteresować. Dla mnie no.1. Wiem, że na długo zostanie w mojej pamięci. 
 
'Dom jest tam gdzie serce.'


Bastuba


Copyright © CZYTADO